Wspieram przedsięwzięcia w zakresie środowiska, ekologii i przyrody w poniższych usługach.
Ekspertyzy przyrodnicze
Ekspertyzy przyrodnicze ze spełnieniem wymagań narzuconych przez urzędy przy uzyskiwaniu Pozwolenia na Budowę lub warunków Zabudowy. Też jako część opracowań Ocen Oddziaływania na Środowisko. Inwentaryzacje, monitoring przyrodniczy, zerowy, środowiskowy, inwestycyjny. Waloryzacja terenu, ocena obszarów chronionych, ekosystemów i siedlisk. Dokumentacja sporządzana zgodnie z wymaganiami GIOŚ, GDDKiA, RDOŚ.
Przegląd budynków i drzew - ekspertyzy ornitologiczne i chiropterologiczne przy termomodernizacji budynków lub wycince.
Specjalizacje zapewniane osobiście: herpetologia, teriologia, bentologia, konchiologia, astakologia, hydrobiologia, ichtiologia.
Pozostałe specjalizacje zapewniane z udziałem współpracowników.
Nadzór przyrodniczy i środowiskowy inwestycji
Wsparcie procesu inwestycyjnego w zakresie zarządzania dziedzictwem przyrodniczym i spełnienia przepisów ochrony środowiska i przyrody.
Nadzór przyrodniczy, środowiskowy inwestycji liniowych, hydrotechnicznych i kubaturowych obejmuje m. in.:
raport zerowy opisujący stan środowiska,
wycinka w okresie lęgowym – ścisły nadzór,
regularna kontrola dołów i wykopów przed likwidacją,
roboty ziemne – stały nadzór herpetologiczny,
bieżący nadzór nad gospodarką odpadami,
wyznaczanie i konsultacja kompensacji przyrodniczych,
nadzór przyrodniczy i środowiskowy zgodnie z przekazana dokumentacją i specyfikacjami,
weryfikacja technologii i harmonogramu prowadzenia poszczególnych robót. W przypadku stwierdzenie nieprawidłowości lub stanu zagrożenia środowiska zgłoszenie uwag do Wykonawcy i Zamawiającego wraz z opracowaniem zaleceń w zakresie wdrożenia zmian w prowadzonych robotach,
udział w odbiorach urządzeń ochrony środowiska i zieleni,
opracowanie raportów środowiskowych w prowadzenia obserwacji.
Przykładowe inwestycje z zapotrzebowaniem na taki nadzór to m. in.:
Przegląd budynków i drzew - ekspertyzy ornitologiczne i chiropterologiczne przy termomodernizacji budynków lub wycince;
uzyskiwanie decyzji derogacyjnych na odstępstwa od zakazów wobec gatunków chronionych: przenoszenie, likwidacja;
działania z katalogu, z którego podlegają zgłoszeniu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska (art. 118 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody), jeśli prowadzone będą na obszarach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 i 7-9 cyt. ustawy, w obrębach ochronnych wyznaczonych na podstawie ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 883), a także w obrębie cieków naturalnych. Do działań tych należą m.in. prace utrzymaniowe publicznych śródlądowych wód powierzchniowych wymienione w art. 227 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.) oraz inne działania obejmujące roboty ziemne mogące zmienić warunki wodne lub wodno-glebowe;
remont, budowa przepustów ramowych, budowli regulacyjnych, umocnień brzegowych.
Zapewnienie zespołu przyrodników
Zespół specjalistów niezbędny do wykonania każdego przedsięwzięcia.
W skład współpracujących osób wchodzą naukowcy: bentolog, astakolog, malakolog, hydrobiolog, ichtiolog, herpetolog, teriolog, entomolog, ornitolog, chiropterolog, botanik, dendrolog, fitosocjolog, a także prawnik, specjaliści gospodarki rolnej, leśnej, myśliwskiej, wędkarskiej i rybackiej.
Zespół obejmuje specjalizacje: zoologia, arachnologia astakologia, bentologia, malakologia, hydrobiologia, ichtiologia, konchiologia, herpetologia, teriologia, ornitologia, chiropterologia, entomologia, botanika fitosocjologia, denrologia, mykologia, tj. wszystkie organizmy: zwierzęta🐗 grzyby🍄 rośliny🌼 siedliska🍂 drzewa🌳 mchy, porosty, bezkręgowce wodne🐛 bentos🦐🐚🪱 raki🦞 kraby🦀 ślimaki🐌 małże🦪 ryby🐟 płazy🐸 gady🐊 żaby🐸 traszki, salamandy, węże🐍 żółwie🐢 ssaki kopytne🦌 duże🫎 drapieżne (w tym wydry🦦 wilki🐺 łowne🦡🦊 ...), drobne🐁 gryzonie🐿️🦫 owadożery🦔 ptaki🦉🦅 nietoperze🦇 owady🦋🪰🦗🐝🪳🐜 pająki🕷️.
Badania biogeograficzne
Badania indeksów ekologicznych rzek (makrozoobentos MMI PL, EFI+). Badania ryb metodą elektropołowów.
Tropienia dużych ssaków. Wyznaczanie siedlisk i migracji płazów.
Pobieranie eDNA, iDNA z przekazaniem do laboratorium Zleceniodawcy. Wsparcie projektów ekologicznych i biogeograficznych, inwestycji ukierunkowanych na czynną ochronę przyrody i różnorodności biologicznej (bioróżnorodność), opracowanie dokumentacji w formatach GIS.
Decyzja o Uwarunkowaniach Środowiskowych
Uzyskiwanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji punktowej lub procedowanie weryfikacji konieczności jej przez urząd.
Screening środowiskowo- przyrodniczy.
Karta informacyjna przedsięwzięcia KIP.
Ocena habitatowa, tj. ocena oddziaływania na obszar Natura 2000. Raport naturowy.
Prognozy oddziaływania na środowisko.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Oferta dla inwestorów prywatnych, firm, biur projektowych architektonicznych.
Chcesz zrealizować inwestycję, która może mieć wpływ na środowisko lub zdrowie ludzi? Będzie ci potrzebna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Do czego potrzebna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wskaże w jaki sposób masz wykonać inwestycję (przedsięwzięcie), tak aby jak najmniej pogorszyć stan środowiska. Jest wydawana po przeprowadzaniu przez urząd oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i konieczna, jeśli inwestycja kwalifikuje się do przedsięwzięć, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko.
Urzędy, które wydają decyzje administracyjne niezbędne do realizacji inwestycji, w tym decyzje o warunkach zabudowy czy pozwolenie na budowę, będą brać pod uwagę ustalenia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Przedsięwzięcia, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko dzielą się na takie, które mogą:
zawsze znacząco oddziaływać na środowisko
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Urząd obowiązkowo przeprowadza ocenę oddziaływania na środowisko w przypadku zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
W przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, urząd do którego złożysz wniosek zdecyduje, czy przeprowadzi ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Jeśli urząd będzie przeprowadzał ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to musisz przygotować i złożyć raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wykonanie raportu zleć osobie, która ma wykształcenie lub doświadczenie zawodowe w zespołach przygotowujących raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Ocena oddziaływania na środowisko obejmuje:
weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
uzyskanie wymaganych opinii i uzgodnień
zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu
Do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się:
1) instalacje do wyrobu substancji przy zastosowaniu procesów chemicznych służące do wytwarzania:
a) podstawowych produktów lub półproduktów chemii organicznej
b) podstawowych produktów lub półproduktów chemii nieorganicznej
c) nawozów mineralnych
d) środków ochrony roślin oraz produktów biobójczych
e) materiałów wybuchowych
2) instalacje do wytwarzania podstawowych produktów farmaceutycznych z zastosowaniem procesów chemicznych lub biologicznych
3) elektrownie konwencjonalne, elektrociepłownie lub inne instalacje do spalania paliw w z wyłączeniem odpadów niebędących biomasą w celu wytwarzania energii elektrycznej lub cieplnej, o mocy cieplnej nie mniejszej niż 300 MW rozumianej jako ilość energii wprowadzonej w paliwie do instalacji w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu tych instalacji
4) elektrownie jądrowe i inne reaktory jądrowe, w tym ich likwidacja, z wyłączeniem instalacji badawczych służących do wytwarzania lub przetwarzania materiałów ozszczepialnych lub paliworodnych o mocy nominalnej nie większej niż 1 kW przy ciągłym obciążeniu termicznym
5) instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej energię wiatru:
a) o łącznej mocy nominalnej elektrowni nie mniejszej niż 100 MW
b) lokalizowane na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
6) napowietrzne linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie mniejszym niż 220 kV i długości nie mniejszej niż 15 km;
7)instalacje związane z postępowaniem z paliwem jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi:
a)do wytwarzania lub wzbogacania paliwa jądrowego
b) do przerobu wypalonego paliwa jądrowego lub przetwarzania wysokoaktywnych odpadów promieniotwórczych
c) do składowania wypalonego paliwa jądrowego
d) wyłącznie do składowania odpadów promieniotwórczych
e) wyłącznie do planowanego przez okres dłuższy niż 10 lat przechowywania wypalonego paliwa jądrowego lub odpadów promieniotwórczych, w miejscu innym niż obiekt, w którym powstały
8) instalacje do pierwotnego i wtórnego wytopu surówki żelaza lub stali surowej, w tym instalacje do ciągłego odlewania stali;
9) instalacje do prażenia lub spiekania rud metali, w tym rudy siarczkowej, z wyłączeniem rud żelaza
10) instalacje do pierwotnej produkcji metali nieżelaznych z rud, koncentratów lub produktów z odzysku, przy zastosowaniu procesów metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych
11) instalacje do prażenia i spiekania rudy żelaza o przerobie rudy żelaza nie mniejszym niż 500 000 t na rok
12) instalacje do obróbki metali żelaznych:
a) kuźnie z młotami o energii większej niż 50 kJ na młot, o łącznej mocy cieplnej większej niż 20 MW
b) odlewnie o zdolności produkcyjnej wytopu większej niż 20 t na dobę
c) walcownie o zdolności produkcyjnej stali surowej większej niż 20 t na godzinę
d) do nakładania powłok metalicznych z wsadem stali większym niż 2 t na godzinę
13) instalacje do wtórnego wytopu metali nieżelaznych lub ich stopów, w tym oczyszczania, odlewania lub przetwarzania metali z odzysku, o zdolności produkcyjnej wytopu większej niż 4 t na dobę - w przypadku ołowiu lub kadmu oraz większej niż 20 t na dobę - w przypadku pozostałych metali, z wyłączeniem metali szlachetnych
14) instalacje do powierzchniowej obróbki metali lub tworzyw sztucznych, z zastosowaniem procesów chemicznych lub elektrolitycznych, o całkowitej objętości wanien procesowych większej niż 30 m3
15) koksownie inne niż instalacje do odgazowania węgla wymienione w pkt 23
16) instalacje do produkcji klinkieru cementowego w piecach obrotowych mające zdolność produkcyjną większą niż 500 t na dobę
17) instalacje do wytwarzania masy włóknistej z drewna lub innych materiałów włóknistych;
18) instalacje do wytwarzania papieru lub tektury, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 200 t na dobę
19) instalacje do przesyłu:
a) ropy naftowej
b) produktów naftowych
c) substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1907/2006", niebędących produktami spożywczymi, w tym gazu o średnicy zewnętrznej nie mniejszej niż 800 mm i długości nie mniejszej niż 40 km, wraz z towarzyszącymi tłoczniami lub stacjami redukcyjnymi, przy czym tłocznie lub stacje redukcyjne budowane, montowane lub przebudowywane przy istniejących instalacjach przesyłowych nie są przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko;
20) instalacje do przesyłu dwutlenku węgla w celu podziemnego składowania mające średnicę zewnętrzną nie mniejszą niż 800 mm i długość nie mniejszą niż 40 km, wraz z towarzyszącymi tłoczniami lub stacjami redukcyjnymi, przy czym tłocznie lub stacje redukcyjne budowane, montowane lub przebudowywane przy istniejących instalacjach przesyłowych nie są przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko
21) instalacje do magazynowania:
a) ropy naftowej
b) produktów naftowych
c) substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi
o łącznej pojemności nie mniejszej niż 200 000 t
22) rafinerie ropy naftowej, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania wyłącznie smarów z ropy naftowej, oraz instalacje do zgazowania, odgazowania lub upłynniania węgla lub łupku bitumicznego, w ilości nie mniejszej niż 500 t na dobę
23) wydobywanie ze złoża, w tym metodą otworów wiertniczych, lub przerób:
a) gazu w ilości większej niż 500 000 m3 na dobę
b) ropy naftowej lub jej naturalnych pochodnych, w ilości większej niż 500 t na dobę
c) ropy naftowej, jej naturalnych pochodnych oraz gazu - na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
24) wydobywanie azbestu lub instalacje do przetwarzania azbestu lub produktów zawierających azbest w przypadku zawartości:
a) produktów azbestowo-cementowych w ilości gotowego produktu nie mniejszej niż 200 t na rok
b) materiałów ciernych w ilości gotowego produktu nie mniejszej niż 50 t na rok
c) innych produktów zawierających azbest w ilości nie mniejszej niż 200 t na rok
25) instalacje do przerobu kopalin innych niż gaz ziemny, ropa naftowa oraz jej naturalne pochodne, zlokalizowane na obszarach kopalni odkrywkowych lub kamieniołomów o powierzchni nie mniejszej niż 25 ha;
26) wydobywanie kopalin ze złoża metodą:
a) odkrywkową na powierzchni obszaru górniczego nie mniejszej niż 25 ha
b) podziemną o wydobyciu kopaliny nie mniejszym niż 100 000 m3 na rok
27) poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie rud pierwiastków promieniotwórczych
28) linie kolejowe wchodzące w skład infrastruktury transportu kolejowego transeuropejskiej sieci transportowej, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. l, z późn. zm.)
29) lotniska o podstawowej długości drogi startowej nie mniejszej niż 2100 m autostrady i drogi ekspresowe
30) drogi inne niż wymienione w pkt 31 nie mniej niż o czterech pasach ruchu i długości nie mniejszej niż 10 km w jednym odcinku oraz zmianę przebiegu lub rozbudowę istniejącej drogi o dwóch pasach ruchu co najmniej do czterech pasów ruchu na długości nie mniejszej niż 10 km w jednym odcinku;
31) porty w rozumieniu lub śródlądowe drogi wodne, o których mowa w tej ustawie, pozwalające na żeglugę statków o nośności większej niż 1350 t
32) porty lub przystanie morskie, do obsługi statków o nośności większej niż 1350 t, z wyłączeniem przystani dla promów
32) zapory lub inne urządzenia przeznaczone do zatrzymywania i stałego retencjonowania (gromadzenia) nie mniej niż 10 mln m3 nowej lub dodatkowej masy wody
33) wypełnienie odkrywkowego wyrobiska górniczego powstałego w wyniku wydobywania węgla brunatnego wodą w ilości nie mniejszej niż 1000 mln m3 w celu likwidacji zakładu górniczego
34) budowle piętrzące o wysokości piętrzenia wody nie mniejszej niż 5 m
35) urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 1100 m3 na godzinę
36) urządzenia do przerzutu wody wyłącznie w celu zwiększania zasobów wodnych innych cieków naturalnych, kanałów, jezior oraz innych zbiorników wodnych, w ilościach nie mniejszych niż 100 mln m3 na rok, z wyłączeniem przesyłu wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za pośrednictwem systemów zaopatrzenia w wodę
37) urządzenia do przesyłu wody, jeżeli średni przepływ z wielolecia w zlewni, z której woda jest pobierana, wynosi nie mniej niż 2 mld m3 na rok oraz ilość przesyłanej wody jest większa niż 5% tego przepływu, z wyłączeniem przesyłu wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi za pośrednictwem systemów zaopatrzenia w wodę
38) instalacje do oczyszczania ścieków przewidziane do obsługi liczby mieszkańców większej niż 150 000 równoważnej liczby mieszkańców
39) instalacje do przetwarzania odpadów niebezpiecznych, w tym składowiska odpadów niebezpiecznych oraz miejsca retencji powierzchniowej odpadów niebezpiecznych;
40) stacje demontażu
41) miejsca przetwarzania pojazdów inne niż wymienione w pkt 42 oraz miejsca przetwarzania statków wycofanych z eksploatacji
42) strzępiarki złomu
43) zakłady przetwarzania:
a) w których następuje demontaż obejmujący usunięcie ze zużytego sprzętu niebezpiecznych: substancji, mieszanin i części składowych,
b) zużytych baterii lub zużytych akumulatorów przetwarzanych w sposób, prowadzące przetwarzanie i recykling zużytych baterii i akumulatorów stanowiących odpady niebezpieczne
44) instalacje do przetwarzania odpadów innych niż niebezpieczne przy zastosowaniu procesów termicznego przekształcania odpadów, krakingu odpadów, fizykochemicznej obróbki odpadów (proces D9 unieszkodliwiania odpadów), mające wydajność nie mniejszą niż 100 t dziennie, z wyłączeniem instalacji do odzysku odpadów będących biomasą
45 ) instalacje do przetwarzania odpadów w tym składowiska odpadów mogące przyjmować odpady w ilości nie mniejszej niż 10 t na dobę lub o całkowitej pojemności nie mniejszej niż 25 000 t, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego
46) obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A
47) obiekty unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, mogące przyjmować odpady w ilości nie mniejszej niż 10 t na dobę lub o całkowitej pojemności nie mniejszej niż 25 000 t;
48) podziemne składowanie odpadów niebezpiecznych
49) chów lub hodowla:
a) norek w liczbie nie mniejszej niż 105 dużych jednostek przeliczeniowych (DJP)
b) zwierząt innych niż wymienione w lit. a w liczbie nie mniejszej niż 210 DJP
przy czym za liczbę DJP przyjmuje się maksymalną możliwą obsadę zwierząt; współczynniki przeliczeniowe sztuk zwierząt na DJP są określone w załączniku do rozporządzenia;
50) podziemne składowanie dwutlenku węgla
51) instalacje do wychwytywania dwutlenku węgla:
a) ze zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 1-52
b) z instalacji niewymienionych w lit. a, których roczna wydajność wychwytywania dwutlenku węgla wynosi nie mniej niż 1,5 Mt
w celu podziemnego składowania.
Przypadki inwestycji potencjalnie znacząco oddziaływujące na środowisko znajdziesz w rozporządzeniu.
Jeśli w tym zestawieniu znajdziesz swoją inwestycję, to musisz uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja ta może być ci potrzebna również w przypadku rozbudowy, przebudowy lub montażu zrealizowanego lub realizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ww. rozporządzeniu.
Dla całej inwestycji urząd wyda ci jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet jeśli:
jej realizacja wymaga później uzyskania kilku innych decyzji, np. ustalenia warunków zabudowy oraz pozwolenia na budowę,
chcesz ją realizować w kilku etapach (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach obejmie wszystkie etapy, odpowiednio do treści wniosku).
Nie musisz uzyskać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, jeśli ich wyłącznym celem jest:
obronność i bezpieczeństwo państwa
prowadzenie działań ratowniczych i zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności.
Postępowania administracyjne
Klient reprezentowany jest przed urzędami z użyciem aktualnych systemów elektronicznych i na podstawie pełnomocnictwa, jeśli jest takie życzenie. Obsługa i wytworzona dokumentacja może również być w języku angielskim.
Rozwiązywanie konfliktów ze zwierzętami
Wyszukiwanie i zwalczanie pilotażowe inwazyjnych gatunków obcych IGO/GO w zakresie bezkręgowców (rak pręgowaty, kraby, racicznica). Odłowy herpetofauny (żółw ozdobny). Odławianie ryb metodą elektroodłowów (czebaczek amurski). Odstrzał interwencyjny, redukcyjny gatunków inwazyjnych (jenot, szop pracz, nutria), konfliktowych (kormorany, wydry, dziki, bobry europejskie – na podstawie odpowiednich decyzji Regionalnego lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Starostwa Powiatowego). Odłów i przesiedlenia przy pomocy dostępnych metod (pułapki żywołowne w tym plażowiskowe, sieci, podbieraki). Eliminacja gatunków ssaków, gadów wyrządzających szkody lub uznanych za szkodniki. Działania mające na celu zmniejszenie presji gatunków inwazyjnych na środowisko naturalne.
Uzyskiwanie zezwolenia na wykonywanie czynności zakazanych wobec gatunków zwierząt, roślin i grzybów objętych ochroną gatunkową od Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, na odstępstwa od zakazów z zakresu ochrony gatunkowej, określone w ustawie o ochronie przyrody.
Wsparcie w procedurach składania wniosków i uzyskiwania zgody na rozbieranie tam bobrowych.
Niezamknięta lista gatuków inwazyjnych:
WIRKI
Arthurdendyus triangulatus
OWADY INSECTA
Solenopsis geminata
Solenopsis invicta
Solenopsis richteri
Wasmannia auropunctata
Vespa velutina nigrithorax
MAŁŻE BIVALVIA
Limnoperna fortunei
PANCERZOWCE MALACOSTRACA
rak luizjański Procambarus clarkii
Faxonius rusticus
Orconectes virilis
PŁAZY AMPHIBIA
platana szponiasta Xenopus laevis
żaba rycząca (żaba byk, żaba wół) Lithobates (Rana) catesbeianus
GADY REPTILIA
lancetogłów królewski Lampropeltis getula
RYBY PISCES
gambuzja kropkowana Gambusia holbrooki
gambuzja pospolita Gambusia affinis
moron biały Morone americana
przydenka żebrowata Fundulus heteroclitus
sumik koralowy (sumik węgorzowaty) Plotosus lineatus
Channa argus
PTAKI AVES
bilbil czerwonoplamy Pycnonotus cafer
gęsiówka egipska Alopochen aegyptiacus
ibis czczony Threskiornis aethiopicus
majna brunatna Acridotheres tristis
sterniczka jamajska Oxyura jamaicensis
wrona orientalna Corvus splendens
SSAKI MAMMALIA
burunduk Tamias sibiricus
jeleń aksis (czytal) Axis axis
koati Nasua nasua
mangusta złocista Herpestes javanicus
mundżak Muntiacus reevesi
nutria Myocastor coypus
wiewiórczak rdzawobrzuchy Callosciurus erythraeus
wiewiórczak zmienny Callosciurus finlaysonii
wiewiórka czarna Sciurus niger
wiewiórka szara Sciurus carolinensis